dimarts, 25 de març del 2014

14.- UN MUSEU DE MONUMENTS

       Al mateix peu del monument a Rafael de Casanova, l’Andrew segueix prenent les imprescindibles notes que posteriorment ampliarà en escriure el seu llibre sobre els principals monuments barcelonins. Al seu costat, en Jordi l’apressa a enllestir la tasca. El matí, assolellat, avança inexorable. Es fa tard. Finalment, l’escocès tanca la llibreta d’apunts i els dos amics inicien la marxa. Refan el camí per retornar al Passeig Lluís Companys. Caminen fins a la porta del Parc de la Ciutadella. Allí visitaran els monuments a Bonaventura Carles Aribau, als Voluntaris Catalans, al General Prim i uns quants més. El parc és un autèntic museu de monuments exposats a l’aire lliure. En el seu interior, a més dels tres esmentats, s’hi poden comptar tretze més, entre ells el famós Mamut, obra d’en Miquel Dalmau, i el célebre de la Dama del paraigües, d’en Joan Roig i Solé, l’escultura del qual és considerada tradicionalment com un dels símbols de la ciutat.

Monument a Carles Aribau
Foto: Francesc Dalmau
   
 Els dos amics travessen l’entrada del parc. Caminen encara no cent metres. Giren a l’esquerra i accedeixen a un placeta presidida pel monument a   Bonaventura Carles Aribau, l’escriptor, economista i polític que amb la seva obra “La Pàtria” -més coneguda com “Oda a la Pàtria”- inicià el moviment literari, cultural i polític de la Renaixença.
Monument a Carles Aribau
Foto: Francesc Dalmau

       El projecte del monument s’encomanà a l’arquitecte JosepVilaseca, també autor de l’Arc de Triomf. L’escultura de l’Aribau fou obra d’en Manuel Fuxà. Originàriament era de pedra, però degut al seu deteriorament es va substituir per una de bronze esculpida per Enric Monjo basant-se en el model orginal de Fuxà, fet en guix.

       Continuen el seu itinerari pel parc per dirigir-se al monument als voluntaris catalans que participaren a la I Guerra Mundial. Pel camí topen amb els de Víctor Balaguer -polític, escriptor i historiador, autor de la nomenclatura dels carrers de l’Eixample barceloní- i amb el de l’insigne poeta Joan Maragall. Per la seva senzillesa, els dos monuments són molt similars. Ambdós es componen d’una simple columna sobre la que reposen els bustos dels personatges homenatjats. El primer obra també de l’esmentat Manuel Fuxà, i el segon d’Eusebi Arnau.
Bust de Víctor Balaguer
Foto: Francesc Dalmau

        Desprès arriben al monument als voluntaris catalans que durant la I Guerra Mundial lluitaren en el bàndol dels aliats. L’Andrew, bon coneixedor de la història del seu país, en sentir les paraules del seu amic es sorprèn. No en te cap referència d’aquest fet històric.
Bust de Joan Maragall
Foto: Francesc Dalmau

        En Jordi li confessa que la majoria de catalans també el desconeix. Però el cert és  que en aquesta guerra, enquadrats en l’exèrcit francès, hi lluità un nombre considerable de voluntaris catalans (entre 1.000 i 14.000, segons les fons). Eren homes provinents del catalanisme, que s’allistaren a la legió estrangera francesa, per tal  de demostrar el compromís dels catalans amb els països que lluitaven contra els imperis alemany, austro-hongarès i turc, tot esperant que els  aliats, una vegada guanyada la guerra, reconeguessin  el dret d’autodeterminació de Catalunya. Una  esperança que avui se’ns presenta excessivament idealista i ingènua, però aleshores semblava possible, atès que moltes nacions sotmeses a aquests imperis, amb la seva derrota van assolir la seva llibertat.

       El monument també va patir la seva guerra particular contra la intolerància. Efectivament, el 1918 l’Ajuntament de Barcelona acordà erigir un monument per commemorar  la gesta d’aquests voluntaris. L’encàrrec s’encomanà a l’escultor Josep Clarà, que esculpí en bronze la imatge d’un jove nu amb els
Monument als Voluntaris Catalans
Foto: Francesc Dalmau
braços enlaire i sense dissimular-li els genitals. L’obra l’acabà el 1923, però la presa del poder pel dictador Primo de Rivera –poc amic de qualsevol manifestació catalanista- posposà la seva inauguració fins a tretze anys més tard. Així, el 14 de juliol de 1936, després de desestimar la seva ubicació a la plaça de Lesseps, es situà al parc de la Ciutadella.
Monument als Voluntaris Catalans
Foto: Francesc Dalmau


       En un principi, incomprensiblement, la fòbia catalanista de la dictadura franquista no s’adonà de la significació política del monument ni de l’”exhibicionisme sexual” de l’estàtua. No fou fins el 1952, durant la celebració del Congrés Eucarístic, que el cap d’una secció de la falange acampada al voltant del monument, advertí la seva impudícia i, en un atac de puritanisme, ordenà cobrir-lo amb una enorme caixa de fusta.

       Acabada la gran festa religiosa, la caixa fou retirada. Però al desembre del mateix any l’escultura del jove nu aparegué amb els braços tallats, pel què novament va ser coberta. L’any 1954 se li restauraren les extremitats amputades, i es tapà el sexe amb una pudorosa fulla de parra. És de destacar que en Josep Clarà deixà constància escrita del seu enuig pels actes vandàlics dels que la seva obra en fou víctima. Finalment, l’any 2011 es retirà la pudibunda fulla recuperant l’estàtua el seu estat original.
Placa commemorativa
Foto: Francesc Dalmau

       Enllestida la visita al monument als Voluntaris Catalans a la Gran Guerra, en Jordi s’adona que es fa tard per complir amb l’itinerari previst. En conseqüència, han de deixar de banda els bustos de Marià Aguiló, Lleó Fontova, Milà i Fontanals i Joaquim Vayreda. Tots situats lluny d’on ells es troben. Així doncs, condueix al seu amic escocès directament vers al monument al general Prim, ubicat prop de la sortida del parc que tenen més a la vora.

       El monument es compon d’un pedestal on hi ha dos relleus representant dues escenes de la vida militar del general: la retirada de Mèxic i la presa de Castillejos. Sobre ell s’eleva l'estàtua eqüestre del personatge, esculpida en bronze per Lluís Puiggener entre 1882-1887. L’any 1936 fou destruïda i reconstruïda –un cop acabada la guerra- per Frederic Marés, basant-se en el model original fet en guix.
Monument al General Prim
Foto: Francesc Dalmau


Monument al General Prim
Foto: Francesc Dalmau
       En Jordi acaba la seva dissertació de mala gana. Amb un aspre sabor de boca. El general Prim és un personatge històric que no li és simpàtic. Mentre s’allunya del monument se li acosten, ben vius, els records d’infantesa. Els que li aporten les imatges viscudes fa molts anys en aquell mateix indret. Passejant. Ell agafat de la mà del seu pare, escoltant-lo. "Era un bon general" –deia- "però massa abrandat, cruel i sanguinari. Com a català, un controvertit: no dubtà en bombardejar Barcelona, destruint-ne una tercera part. Si bé com a parlamentari a les corts espanyoles defensà amb energia els drets dels catalans, especialment els econòmics". 

1 comentari:

  1. Per desgràcia, a casa nostre sempre hi han hagut elements contradictoris.
    El parc de la Ciutadella t'ha donat molta feina; té un gruix considerable d'estàtues. Interessant les peripècies de l'obra d'en Clarà. Un cop més, palesa la ignorància dels escandalitzats falangistes

    ResponElimina